Sunday 27 September 2015

Bisnes datuk

"Beginilah keadaan kedai setiap hari. Hujung minggu dan musim cuti lagi ramai pelanggan," sapanya yang membahasakan diri sebagai pak cik Abu Bakar selepas selesai tugas di dapur menyiapkan pesanan pelanggannya.
Bapa kepada tiga cahaya mata yang peramah itu kelihatan masih kuat dan sihat walaupun pada usia emas. Dirinya masih gagah berdiri lama untuk menyediakan mi bandung istimewa buat para pelanggan sambil dibantu isteri tercinta, Sabariah Salleh, 49.
Berasal dari Muar, Johor, Abu Bakar mula berniaga sejak tahun 1957 lagi ketika itu usianya baru tujuh tahun.
Ceritanya, perniagaan mi bandung itu dimulakan oleh datuknya iaitu Yusof Hanipah yang berasal dari Madras, India pada tahun 1930. Pada masa itu, datuknya berniaga di Panggung Wayang Rex.
Namun pengasas mi bandung Muar Istimewa itu ialah ayahnya. Abu Bakar sendiri tidak tahu dari mana idea rempah mi bandung yang menjadi perniagaan turun-temurun itu.
"Saya hanya ikut cara membuat rempah dan cara masakan ayah yang diperturunkan daripada datuk. Walaupun perniagaan mi bandung ini telah bermula sejak tahun 1930, tetapi rasanya masih sama. Cuma yang berbeza ialah harga. Kalau dahulu harga sepinggan mi bandung 50 sen, kini seiring dengan peredaran masa dan kenaikan harga barang, harganya ialah RM4 sepinggan," kata Abu Bakar.
Apakah keistimewaan mi bandung Muar Istimewa Abu Bakar Hanipah sehingga ia menggamit Presiden Singapura, S. R. Nathan dan tukang masak terkenal, Chef Wan bertandang ke sana?
Ketika soalan tersebut diajukan kepadanya, Abu Bakar hanya tersenyum.
WALAUPUN berusia 62 tahun, Abu Bakar masih kuat berdiri lama untuk menyediakan hidangan mi bandung Muar istimewa buat para pelanggannya sambil dibantu oleh isterinya, Sabariah Salleh.

No comments:

Post a Comment