Sunday 27 September 2015

Terus diwarisi


"Saya berharap perniagaan turun temurun ini tidak putus dan terus diwarisi oleh anak cucu kelak. Kini, sudah ada tiga cawangan mi bandung Muar di daerah ini yang dijalankan oleh anak-anak saya iaitu Sabarina, di Agro Bazar Pagoh; Baharin, di Medan Selera Tanjung Emas dan sebuah lagi diberikan kepada anak bongsu saya iaitu Mohd. Azrin, 22," katanya yang melihat mereka sebagai generasi keempat perniagaan itu.
Mohd. Azrin sendiri gemar membantu ayahnya di kedai secara sukarela sejak bersekolah lagi.
"Lepas sekolah, pasti saya akan membantu ayah di kedai. Saya mahu belajar berniaga dengan ayah sebelum membuka perniagaan sendiri.
"Tidak hanya sekadar membantu menghantar hidangan kepada pelanggan, saya juga boleh masak mi bandung Muar seperti ayah," katanya yang masih mempelajari selok-belok memasak dan berniaga daripada ayahnya.
Dalam pada itu, seorang pekerja Restoran Wah San, Lee Toh, 56, yang beroperasi berdekatan dengan kedai Abu Bakar memberitahu, ramai orang tidak kira Melayu, Cina atau India datang untuk menikmati mi bandung Muar Abu Bakar Hanipah.
"Ada juga pelanggan yang sama datang banyak kali dalam seminggu," katanya ramah.
Tan Kean Eng, 71, pemilik Restoran Wah San yang sudah empat dekad berniaga di situ menjadi saksi perjalanan perniagaan Abu Bakar.
"Sejak bujang, dia sudah berniaga di sini dan perniagaannya semakin maju.
"Kalau hujung minggu dan musim cuti, penuh meja di kaki lima kedai. Walaupun tempat letak kenderaan penuh, orang sanggup berjalan jauh untuk ke sini," katanya.
Dalam pada itu, seorang pelanggan dari Kuala Lumpur, Natasha Nur Mohd. Diah, 29, sanggup meredah perjalanan selama dua jam semata-mata untuk memenuhi keinginannya menikmati mi bandung Muar Abu Bakar Hanipah.
"Ya, memang di Muar banyak menjual mi bandung, namun mi bandung di sini berlainan sekali kerana kuahnya kaya dengan rasa udang dan ia jauh lebih enak daripada yang dijual di Kuala Lumpur.
"Jika singgah di sini, selepas menikmati mi bandung, saya akan membawa pulang rempah segera mi bandung ini untuk dimasak di rumah kelak," katanya yang gemar menikmati makanan lain di Muar seperti asam pedas, kuih pau dan sate.


No comments:

Post a Comment