Sunday 27 September 2015

Rempah segera

Rempah istimewa dibuat sehari sebelum perniagaan bermula iaitu waktu malam selepas pulang daripada berniaga.
Jika dulu pada zaman bapa dan datuknya, penyediaan rempah dibuat dengan menggunakan kaedah giling namun, kini prosesnya lebih mudah kerana menggunakan pengisar.
"Menggunakan kaedah giling lagi sedap, gunakan pengisar pun sedap juga. Selain menjual mi bandung di kedai, saya juga ada menjual rempah segera mi bandung pada harga RM10 satu bekas.
"Penjualan rempah segera ini sudah lama, cuma ia diberikan nafas baharu pada tahun 2006 hasil nasihat daripada FAMA (Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan) dan Jabatan Pertanian yang memberikan mesin untuk mengadun rempah," ujarnya.
Sebanyak 10 hingga 20 kilogram rempah akan diadun setiap hari untuk penggunaan di kedai dan dijual paket.
Bagi mereka yang membeli rempah, Abu Bakar tidak lokek menunjukkan cara-cara memasak mi bandung Muar Istimewa tanpa diminta walaupun sudah tertulis arahan pada paket tersebut cara memasaknya.
"Datang jauh-jauh untuk makan dan beli rempah di sini. Nanti salah masak, rasanya tak sama macam makan di sini, kasihan pula.
"Ada juga yang datang ke rumah di Simpang Baba, Batu 4 1/2, Jalan Saleh untuk membeli rempah segera ini. Malah yang jauh pula, meminta kami melakukan penghantaran pos ke Kelantan, Terengganu, Perak dan Pulau Pinang," katanya.
Apabila ditanya mengenai pengalamannya berhadapan dengan pelanggan, Abu Bakar memberitahu, dulu ketika tahun 1960-an ada pelanggan yang kata mi bandung yang dijualnya tidak sedap dan tidak mahu membayarnya.
"Ada yang marah-marah kerana lambat hidangkan kepada mereka, ada pula yang sengaja letakkan rambut sebagai alasan tidak mahu membayar apa yang dimakan.
"Sudah adat berniaga begitu. Itu cerita dulu, kini pelanggan tidak begitu. Berniaga ada pasang surutnya, kadang-kadang ramai orang dan kadang-kadang tidak," ujarnya.
Jika anda bernasib baik, kunjungan anda pasti disambut oleh sekumpulan burung merpati yang setia menunggu Abu Bakar menjamu mereka dengan jagung di kaki lima jalan raya depan kedainya.
Setiap hari sebanyak 10 kilogram jagung diberikan kepada burung-burung merpati tersebut yang singgah pada waktu-waktu tertentu sahaja iaitu pukul 7 pagi, 12 tengah hari dan 4.30 petang.
Menurut Abu Bakar, ia adalah salah satu cara untuk bersedekah dan berkongsi rezeki dengan makhluk Allah yang lain.
Kedainya yang buka seawal pukul 6 pagi dan ditutup pukul 5 petang. Lazimnya, kedai Abu Bakar penuh dengan pelanggan pada musim perayaan dan cuti sekolah. Secara purata, Abu Bakar mampu menjual 100 pinggan sehari bergantung kepada jumlah pelanggan.


No comments:

Post a Comment