Sunday 27 September 2015

Rahsia kuah mi kaya rasa udang



DARI jauh terdengar sayup-sayup suara lelaki berusia 62 tahun menyapa orang ramai yang lalu lalang supaya singgah menikmati mi bandung Muar.
"Meh singgah dulu rasa mi bandung Muar special".
Begitulah rutinnya setiap kali ada sesiapa yang melalui depan kedainya di 69-A, Jalan Abdullah, Muar, Johor Darul Takzim.
Jarang yang berlalu begitu sahaja tanpa menjamah mi bandung Muar istimewa air tangan Abu Bakar Hanipah.
Silap haribulan, jika kena dengan selera, mahu licin sepinggan mi bandung, malah siap dibungkus untuk menikmatinya di rumah.
Mengambil tempat duduk di meja di kaki lima kedai itu membuatkan penulis teringat kembali kata-kata sinis yang diungkapkan kepada seorang rakan suatu ketika dahulu.
"Apa yang ada di Muar tu? Setakat nak makan mi bandung, di Kuala Lumpur berlambak!"
Demikian respons penulis apabila seorang rakan mengajak ke Muar pada hujung minggu semata-mata untuk menikmati sepinggan mi bandung. Pelawaan tersebut dianggap tidak masuk akal kerana anda perlu menempuh perjalanan sejauh 182 kilometer dari Kuala Lumpur ke Muar.
Itu cerita beberapa bulan yang lalu. Kini, sambil menikmati sepinggan mi bandung, ada sahaja kereta yang berhenti dan singgah di kedai mi bandung Abu Bakar sama ada menjamu selera di situ atau bungkus untuk dibawa pulang.



Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2012&dt=0128&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm#ixzz3mxgkKEUR 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment